SVEDOK Internet



Broj 1140.

Poseta
5466864

Predsednik jači od Ustava

Mnogo pitanja, malo odgovora

„Braćo Nemci“

Ugovorci vraćeni, direktor KIC-a pred smenom?

Kolektivno državno samoubistvo Makedonaca


          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Ko je Dragan Šolak, čovek za koga Aleksandar Vučić tvrdi da niko ne sme da mu pomene ime?
Medijski kralj Balkana
Piše: Andrej Dimitrijević

       Za većinu medija u regionu, pa i u Srbiji, odavno je poznato da su deo mehanizma vlasti u uspostavljanju dominacije nad javnim mnjenjem. Dok su u vreme Miloševića najuticajniji mediji bili u državnom vlasništvu – RTS, Politika, Novosti, Borba - posle 5. oktobra 2000. imamo uspon privatnih medija koji imaju veći uticaj na javnost a koji su u vlasništvu probranih pojedinaca kojima su političke veze pomogle da se predstave kao medijski magovi.
       Tako smo dobili Šapera, Đilasa, Krleta i medije poput Presa ili danas Informera. Jedno od imena koje je sve vreme prisutno u medijskom svetu, ali koje se – barem do sada – manje pominjalo u javnosti, bio je Dragan Šolak i to baš zato što se držao mimo politike, a više bavio medijskim tehnologijama i zabavnim sadržajem.
       U jeku protesta povodom velikog rasta cena goriva, predsednik Srbije je na jednoj od konferencija za štampu kazao da su proteste i – kako tvrdi – medijsku kampanju koja se protiv njega vodi, organizovali „ŠDraganĆ Đilas, i ŠVukĆ Jeremić, i ŠSašaĆ Janković, i ŠDraganĆ Šolak, ŠMiroslavĆ Mišković“. Kako je rekao predsednik, „svi oni imaju i svoje medije, njihova imena niko ne sme da pomene“. Vučić je takođe rekao da građani Srbije u danu kada je Dragan Đilas prodao svoju marketinšku agenciju to nisu mogli nigde da pročitaju, dodavši da je bivši lider DS lagao da je agenciju prodao Bugarima dok je stvarni novi vlasnik bio Dragan Šolak „koji drži N1 i glavni je kablovski operater“. (Još 2013. je objavljeno da je Dragan Đilas „Dajrekt mediju“ prodao bugarskom biznismenu Krasimiru Gergovu, da bi se, međutim, ipostavilo da je u maju 2017. u Beogradu osnovana još jedna „Dajrekt Media“ a registracionu prijavu za ovu firmu podnela je advokatica Miroslava Dajč, nekadašnja šefica kabineta Dragana Đilasa).
       Pre Vučića oglasili su se i drugi naprednjaci, poput ministra policije Nebojše Stefanovića koji je rekao da je udruživanje „Dajrekt medije“ Dragana Ðilasa i „Junajted grupe“ Dragana Šolaka pokušaj vraćanja „tajkunske hobotnice nazad na vlast po svaku cenu“. Pored Vučića i Stefanovića, u poslednje vreme smo čuli i druge predstavnike vlasti da pominju – široj javnosti do sada manje poznato ime – Dragana Šolaka, označivši ga kao veliku pretnju.
      
       Jedan od petorice najbogatijih Srba
      
       Za razliku od većine srpskih biznismena koji su preko medija voleli da se nadgornjavaju ko je veći gazda, ko je organizovao sinu/ćerki lepšu svadbu, i za koje se pisalo kada bi se vukli po sudovima usled zameranja nekome u državi, o Draganu Šolaku i njegovom životu se malo zna.
       Hrvatski mediji su ga opisali kao jednog od petorice najbogatijih Srba sa stalnom adresom u Ljubljani i Los Anđelesu i velikim ljubiteljom golfa. Hrvatima je zapao za oči kada je Sport Klub, koji je u vlasništvu Šolakovih kompanija, hrvatskim medijima „oteo“ pravo na prenošenje svih ekskluzivnih fudbalskih događaja u svetu. Fudbalsko prvenstvo sveta koje se sada igra u Rusiji tako je poslednji događaj koji će Hrvati gledati preko nacionalne televizije, jer prava na prenos tih događaja sada pripadaju privatnim kanalima u vlasništvu Dragana Šolaka.
       „Junajted grupa“ se našla i na udaru RTS-a koja je optužila ovu međunarodnu kompaniju da je pokušala da uceni srpski Javni servis da njima preda distribuciju satelitskih kanala Radio televizije Srbije.
      
       Iz Kragujevca u svet
      
       Šolakov pohod ka poziciji medijskog gospodara Balkana počinje devedesetih, kada je iz Kragujevca počeo da trguje muzičkim pravima na prostoru bivše Jugoslavije. Potom je proširio poslovanje na distribuciju filmova i kaseta za video-klubove.
       Svoje ime u medijskom svetu Šolak je izgradio na kompaniji SBB osnovanoj u Kragujevcu 2000. godine (tada pod imenom KDS), koja je kupujući manje kablovske distributere vremenom postala glavni operater kablovske i satelitske televizije, internet distributer, i operater fiksne telefonije u Srbiji i regionu. Polet u poslovanju doživljava prelaskom u Ljubljanu.
       Dok su se srpski mediji bavili zakulisnim medijskim poslovima Đilasa, Miškovića, povlašćenih paradržavnih medija kao što je nekada bio „Press“, u senci svih ovih priča Šolakov SBB se postepeno širio da bi 2009. preuzeo „Telemah Slovenia“ – trećeg operatera u Sloveniji.
       Preimenovana kompanija – „SBB Telemah grupa“ je tada postala vodeći kablovski i internet operater u jugoistočnoj Evropi, tržištu koje ima 20 miliona potrošača od kojih su 1,9 miliona korisnici usluga SBB. Danas – prema podacima „Junajted grupe“ – ova kompanija ima 3,62 miliona korisnika u Srbiji, Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Makedoniji.
      
       More povezanih kompanija
      
       Kao što to obično biva u svetu biznisa, jedna velika korporacija – kao što je to postao SBB – vremenom je prošla kroz mnogo transformacija u pogledu strukture i oblika vlasništva. (Ne)namerna posledica toga bila je da je gotovo nemoguće pohvatati konce u vlasničkoj strukturi i povezanosti brojnih firmi koje se vezuju za Šolaka.
       Hrvatski i slovenački mediji objavili su niz članaka u kojima su se bavili utvrđivanjem vlasničke strukture mreže kompanija koje se povezuju sa Draganom Šolakom. U velikom istraživanju slovenačkog „Dela“, pod nazivom „Ko je vlasnik interneta“, utvrđeno je da Šolakova biznis imperija kreće iz Kragujevca 2000. da bi 2007. prešla u ruke investicionog fonda u Londonu („Junajted grupa“, videti dalje u tekstu), zatim su tu preduzeća u BiH, a mreža povezanih kompanija vodila je preko raznih evropskih gradova i svetskih destinacija… Ishod istrage slovenačkih novinara bio je da nisu ni oni mogli da raščlane mrežu kompanija povezanih sa Šolakom, ali jesu utvrdili da su mnoge od njih ostale dužne za porez u Srbiji, BiH, Hrvatskoj…
      
       Šta kaže biznis adresar Blumberg
      
       Blumberg – vodeća svetska kompanija koja se bavi finansijskim i biznis podacima i analizom – Dragana Šolaka navodi kao generalnog direktora Eligo grupe i kao predsednika Borda direktora „Junajted grupe B.V.“. Navodi se da je Šolak predsednik upravnog odbora „Broadband Investment S.a.r.I.“. Dodaje se da je on uključen u sve oblasti poslovanja i da je odgovoran za strateško upravljanje grupom. Blumberg ističe da je Šolak bio osnivač „Serbia Broadband – Srpske kablovske mreže d.o.o.“ 2002., kao i da je bio generalni direktor te kompanije do 2008. Na toj poziciji bio je odgovoran za sve strateške i operativne poteze SBB-a. Nakon što je SBB 2009. kupio kompaniju Telemah Slovenija, Šolak je obavljao poziciju generalnog direktora čitave grupe, navodi Blumberg.
       Prema javno dostupnim podacima, Eligo grupa je osnovana 2008. godine u Velikoj Britaniji i u svom vlasništvu ima 39 terena za golf. Ova grupa radi kao podružnica kompanije „Gerrard Enterprises Limited”, koja se bavi računovodstvom i registrovana je na ostrvu Man koje u Britaniji uživa poseban poreski status.
      
       Od regionalnog do svetskog igrača
      
       Ali, kada je Šolak od regionalnog postao biznismen svetskog okvira? Prelomni događaj nastupa 2013. kada je obelodanjeno da je jedan od najvećih američkih investicionih fondova, „Kolberg Kravis Roberts“ (KKR) potpisala konačan sporazum o preuzimanju „SBB Telemah grupe“ od kompanije „Mid Europa partners“, a vrednost transakcije iznosila je 1,5 milijardi dolara! (Poređenja radi – kako bi se razumele srazmere ove transakcije – FIAT je 2008. kupio kragujevačku „Zastavu“ a investicija, koja je duboko finansirana parama države Srbije, iznosila je milijardu evra, što je tada predstavljano kao posao veka i najveća investicija u Srbiju posle 2000.)
       Sa Šolakom je u ime KKR-a ugovor potpisao Dejvid Petreus, nekadašnji direktor CIA koji je na čelu ovog investicionog fonda. Po sporazumu koji je tada potpisan, na čelu SBB ostao je tim predvođen osnivačem kompanije Draganom Šolakom, koji je takođe zadržao i 21,34 odsto udela u SBB-Telemah grupi.
       Navodno, važnu posredničku ulogu u ovom poslu odigrao je nekadašnji američki ambasador u Srbiji, Kameron Manter (koji je službovao u periodu od 2007. do 2009. godine).
       „Junajted grupa“ osnovana je 2007. godine kroz, kako navode na njihovom sajtu, združivanje SBB i Telemah Slovenije sa Telemah Bosne. Na sajtu kompanije stoji da joj se sedište nalazi u Amsterdamu (firma se nalazi u poslovnoj zgradi koja je izvan centralne i poslovne zone Amsterdama i na zgradi nema nikakvih vidnih obeležja koja bi ukazala da je tu „Junajted grupa“, što upućuje da se verovatno radi o maloj kancelariji i te da to nije glavna adresa kompanije), dok Blumberg navodi da je kompanija zapravo u Sloveniji. Na sajtu kompanije se navodi da je „Junajted grupa“ najveći ponuđač telekomunikacionih usluga u jugoistočnoj Evropi i da joj je poslovanje fokusirano na dva polja: telekomunikacione platforme i mediji (sadržaj i reklame). Ova grupa je fokusirana na poslovanje na području bivše Jugoslavije ali se takođe bavi i pružanjem telekomunikacionih usluga dijaspori iz zemalja bivše Jugoslavije. Prema podacima sa sajta „Junajted grupe“, promet za prethodnu godinu im iznosi 540 miliona evra!
       Blumberg navodi da je ova kompanija ranije imala ime „Adria Bidco B.V.“ ali da je od avgusta 2014. preimenovana u „Junated grupu B.V“. Na sajtu kompanije stoji da je od 2014. većinski vlasnik KKR kao i da je Evropska banka za obnovu i razvoj takođe ko-investitor u kompaniji.
      
       Preuzimanje Pinka od Željka Mitrovića
      
       Američki investitori iz KKR preko „Junajted grupe” u međuvremenu su, preko njihove firme „Adrija njuz”, pokrenuli N1 televiziju, a kupili su i Novu TV i Pop TV u Sloveniji. Kako su krajem 2017. izvestili hrvatski i malteški mediji, glavnu ulogu u svemu tome imao je Šolak.
       Šolaka je krajem decembra portal „Malta danas“ optužio da je kupio državljanstvo te EU zemlje za 650,000 evra kako bi izbegao plaćanje poreza u Srbiji. Prema pisanju malteških medija, nije samo budžet Srbije uskraćen – navodno, i Hrvatska je ostala bez 6,7 miliona evra poreza od prava emitovanja sportskih kanala u toj zemlji.
       Od kada je „Junajted grupa“ dobila KKR kao svog glavnog investitora, intenziviran je proces preuzimanja nacionalnih televizija u regionu koje imaju veliku gledanost, dobre rezultate ili dobru pokrivenost. Tako je „Junajted grupa“ prošle godine počela preuzimanje slovenačkog i hrvatskog medijskog portfelja „Central European Media Enterprise“ što uključuje vodeće hrvatske kanale kao što su POP TV, Kanal Nova TV, Doma TV, A kao i drugi kablovski kanali, a vrednost transakcije procenjena je na 230 miliona evra.
       „Junajted grupa“ je ranija najavila „investicije u kupljene televizijske kanale kako bi povećala njihove produkcijske sposobnosti i proširila doseg izvan njihovih lokalnih tržišta“. Nakon Slovenije i Hrvatske na red su došli veliki mediji u drugim zemljama, pre svega Pink Željka Mitrovića.
       Mitrović je tako ovom fondu prodao aprila ove godine Pink Montenegro i Pink BiH, a spekuliše se da je prodaju PINK-a Srbije lično zaustavio Aleksandra Vučić. Kupac Pink Monetengro i Pink BiH je zapravo „Dajrekt media“ koja je bila povezana sa Draganom Đilasom. Slučaj se nalazi pred Komisijom za zaštitu konkurencije koja bi trebalo da odluči da li će da odobri ovaj sporazum.
      
       Igranje monopola
      
       Od kanala koji su u njihovom vlasništvu kompanija povezanih sa Draganom Šolakom, ubrajaju se: svi Sport klub kanali, Lov i Ribolov, N1, Cinemania, Ultra, Mini Ultra, Grand, Grand 1; od distributivnih kablovskih mreža tu su SBB u Srbiji, Telemah u Sloveniji, BiH i Crnoj Gori, Total TV i Net TV plus u celom regionu, a imaju i agenciju za oglašavanje „CAS Media“ koja se bavi prodajom oglasnog prostora/vremena na svim satelitskim i kablovskim kanalima dostupnim u regionu.
       Ono što stavlja Šolaka i njegove kompanije u jaku poziciju – i što bi možda trebalo da bude predmet ozbiljnijeg bavljenja antikorupcijskih tela u Srbiji i regionu – jeste da pored toga što u vlasništvu ima kompanije koje se bave distribucijom sadržaja, on (odnosno njegove firme) je direktno vlasnik kablovskih kanala, ima najveća prava na sadržaj koji može da bude emitovan u regionu, a bavi se i oglasima.
       U prevodu – gotovo da ima status monopoliste u plasmanu i distribuciji medijskog sadržaja, medijske infrastrukture, oglasnog prostora na televiziji i internetu u jugoistočnoj Evropi.

Veliki ljubitelj golfa
       Dragan Šolak je veliki ljubitelj golfa. Osnivač je „Beogradskog golf-kluba“, u kome je njegova supruga Gordana sekretar. Jedna od kompanija na čijem je čelu - Eligo grupa – prema javno dostupnim podacima ima 39 terena za golf širom sveta. U Šolakovom vlasništvu je i teren za golf na Bledu koji je kupio za 11 miliona evra, kao i teren u Beogradu koji je otvoren 2017.
       Kako su pisali hrvatski mediji, na otvaranje terena za golf u Sloveniji doveo je elitne golfere iz sveta a tu je bila i princeza Jelisaveta Karađorđević.
KKR u regionu investirala osam milijardi dolara
       Kako su pisali hrvatski mediji, investicioni fond KKR koji stoji iza „Junajted grupe“ je do sada investirao oko osam milijardi dolara u telekomunikacijski, medijski i digitalni sektor u regionu.
       Od 1996. KKR je investirao u 58 firmi u Evropi u različitim sektorima. Na primer, od 2006. do 2014. KKR je bio vodeći investitor u Nemačkoj, iza TV kuće ProSieben Sat.
       Vrednost svih investicija KKR u Evropi se procenjuje na oko 20 milijardi dolara. Vrednost imovine kojom KKR upravlja u 2017. godini bila je procenjena na 148,5 milijardi dolara.
Avion od 35 miliona i kuća na Ženevskom jezeru
       Prema pisanju hrvatskih medija Dragan Šolak i njegova supruga Gordana 2013. kupili su kuću na Ženevskom jezeru za koju je samo porez iznosio 7,5 miliona evra. Takođe, ovaj biznismen je vlasnik aviona „Cessna Citation XLS“ koji košta 35 miliona evra.
„Junajted grupa“ najavljuje investicije, KKR razmišlja o prodaji
       Nedavno je američki „Vol strit džurnal“ objavio članak u kome se navodi da KKR razmatra mogućnost prodaje „Junajted grupe“ za oko tri milijarde evra. Kao glavni pretendent na „Junajted grupu“ ističe se „Vodafon grupa“ koja ima svoju infrastrukturu širom zapadne, centralne i severne Evrope.
       Ipak, aprila ove godine „Junajted grupa“ je najavila da će u narednih pet godina investirati u regionu 293 miliona evra. U istom saopštenju se navodi da je od kada je KKR ušla u „Junated grupu“ 2014. u medijsku infrastrukturu u Srbiji uloženo je 264 miliona evra.




































































          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Designed by Ivan Markovic - XENOX