SVEDOK Internet



Broj 1156.

Poseta
5563037

Kada ovi odu sa vlasti, u zatvore će dolaziti narod kao na ekskurziju, da ih gleda sve na jednom mestu

Nije Vučić kriv, mi smo…

Poraz jahača apokalipse

Đukanović od Crne Gore pravi talibansku državu

Benzinska pumpa koja je u doba sankcija postala supermarket!


          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

„Svedok“ istraživao priču - “o zamalo izbegnutom sudaru dva aviona iznad Novog Beograda” i došao do tačnih podataka, ali i o pozadini incidenta
Avioni “Piper PA-28”, koji je bacao vaccine protiv besnila, i “Montenegro erlajns” u vazdušnom “klinču” na nebu iznad Beograda
Piše: Olivera Milivojčević

       Incident – “o zamalo izbegnutom sudaru dva aviona iznad Novog Beograda”, o čemu je, čini se, bez činjenica i sa poluinformacijama, ne pitajući “drugu stranu” pisala većina srpske štampe prethodnih sedmica, kao i o smeni 37 kontrolora letenja, uzburkao je srpsku javnost i uneo pometnju među one koji koriste vazušni saobraćaj.
       Sve to izazvalo je sumnju i pitanje - koliko je bezbedno leteti iznad Srbije, ovih dana?!
       Štampa je pisala da se incident dogodio sredinom jula i da se zamalo nisu sudarili avion “Montenegro erlajnsa” i privatni avion.
       “Svedok” je tragom tih vesti istražio slučaj i došao do, verujemo, tačnih podataka...
       Za početak, incident se, zapravo, dogodio još 24. juna 2018. I, da u njemu jeste učestvovao avion “Montenegro erlajnsa”, ali ne i privatni avion - već avion “Piper PA-28” koji je bacao vakcine protiv besnila?!
       Prema rečima direktora Kontrole letenja Predraga Jovanovića avioni su bili na bezbednoj udaljenosti i daleko od toga da je incident koji je postao glavna vest bio i blizu nečega što se zove „zamalo izbegnut sudar dva aviona iznad Novog Beograda“.
       Ove njegove reči potvrđuju i “Svedokovi“ izvori iz Kontrole letenja koji smatraju da se iza priče o ovom navodnom incidentu krije nešto mnogo ozbiljnije i da postoji nečiji interes da se cela srpska Kontrola letenja prikaže kao nesposobna i kadrovski loša, čak i ako se zna da su do nedavno naši kontrolori letenja bili vrlo cenjeni i traženi u svetu.
       Štampa je pisala i o tome kako je bivši direktor Kontrole letenja Radojica Rovčanin zapošljavao nestručne ljude na mesta kontrolora letenja, što ranije (pre njega!) nikada nije bio slučaj.
       Ono što potvrđuju i „Svedokovi“ izvori iz Kontrole letenja jeste da su na mesta direktora važnih sektora u vazduhoplovstvu - politički i stranački zapošljavani ljudi koji nisu kompetentni i od struke, ali da, što se samih kontrolora letenja tiče, oni moraju da prođu obuku i pod budnim su okom ne samo naših vazduhoplovnih vlasti nego i evropskih.
       Partijski kadrovi su, kako tvrde poznavaoci situacije, u Kontroli letenja uglavnom postavljani na direktorska mesta što je bio i slučaj sa bivšim direktorom Kontrole letenja Radojicom Rovačaninom, koga je na to mesto preporučila bliskost sa Srpskom naprednom strankom i prijateljstvo sa bivšim predsednikom Srbije Tomislavom Nikolićem.
       Rovčanina su inače nekadašnji jatovci zvali „Role rolex“, jer je, kako tvrde, navodno “švercovao satove iz Singapura”, a prvo radno mesto mu je bilo da uređuje enterijere taoleta u avionu, kažu dobro obavešteni izvori iz nekadašnjeg JAT-a.
       „U međuvremenu je stekao diplomu pravnog fakulteta, ali se nikada pre toga nije bavio vazuhoplovstvom, niti je poznavao sistem. Politički je postavljen na funkciju direktora Kontrole letenja, i nije se mnogo mešao u svoj posao“ kaže jedan od radnika u Kontroli letenja.
       O tome da li je zaista 37 kontrolora dobilo flaš licence u vreme Rovčanina niko ništa ne zna, jednima to zvuči nverovatno i nemoguće, a drugi tvrde da ništa nije čudno od 2012. godine od kada se kadrovi postavljaju bez obzira na nikakve kvalifikacije za mesta na koja dolaze nisu imali.
       Aktuleni direktror SMATSA (Kontrole letenja Srbije i Crne Gore) Predrag Jovanović koji je nasledio Rovčanina, i ako direktno pitan - da li je istina da su pojedinci dobijali falš licence za kontrolore, izbegao je odgovor, baš kao i na pitanje da li su svih tih 37 ljudi koji se spominju - zaista suspendovani?
       Aktuelani direktor Kontrole letenja nije odgovorio ni na pitanje zašto nije raskinuo ugovor bivšem direktoru Rovčaninu, koji je u maju stekao uslov za penziju, a koji i dalje od Kontrole letenja prima apanažu od milion i 54.000 dinara mesečno, a ugovor je potpisao sam sa sobom po Pravilniku koji je sam doneo, kako tvde izvori iz Kontrole letenja.
       Isti sagovornici navode da se iza navodnog incidenta koji je u javnost isplivao mesec i po dana po zbivanju, kriju „čudne stvari“:
       Pošto je u pitanju “Montenegro erlajns”, pilot je navodno zamoljen da od događaja ne pravi skandal, jer „mesta skandalu nije ni bilo“, ali je on poslao dopis Eurokontroli u Briselu o događaju na srpskom nebu, a ondaje , kako tvrde izvori iz Kontrole letenja, Eurokontrola poslala dopis Beogradu sa upozorenjima.
       Prema informacijama do kojih je „Svedok“ došao incident je bio povod da se smeni i direktor Centra za obuku kontrolora Vlatko Jovanović, jer je navodno, zbog pritiska Rovčanina prema kandidatima koji su bili Rovčaninov izbor bio blaži.
       Tu informaciju da je smenjen jedan direktor sektora, aktuelni direktor Kontrole letenja Predrag Jovanović posredno je potvrdio, rekavši da je jedan od direktora smenjen zbog propusta u poslu!
       „Ukoliko bi ovakvi incidenti učestali i bili često eksploatisani u medijima bez obzira na njihovu ozbiljnost, to svakako unosi paniku među građane, Srbija bi bila i pred mogućim rizikom da je Eurokontrola iz Brislela isključi iz kontrole evropskog neba i nametne joj nekog sa strane da kontroliše njen vazdušni prostor, kao što, recimo, vazdušni prostor Kosova kontrolišu Mađari. A to za nas ne bi bilo nikako dobro iz više razloga, a najviše zbog bezbednosti, jer smo mi bezbednosno i bez toga potpuno ugroženi“, kaže sagovornik „Svedoka“ koji je “morao” da ostane anoniman jer, kako je rekao, „svako ko nešto kaže i upozori na neregularnosti pod ozbiljnom je pretnjom od odmazde partijskih kadrova i otkaza koji pljušte na sve strane onima koji nisu podobni“.
       I ovo pitanje - šta bi moglo da se desi kao posledica - redakcija „Svedok“ direktno je postavila aktuelnom direktoru kontrole letenja, ali smo ostali uskraćeni za konkretan odgovor!
       * * * * * * * * * *
       Pitanja „Svedoka“ dostavljena direktoru Kontrole letenja Predragu Jovanoviću:
      
       1. Da li su istiniti navodi u srpskoj štampi da je za žilet izbegnut sudar dva aviona iznad Novog Beograda sredinom jula i to greškom kontrolora letenja koji je dao pogrešne koordinate?
       2. Da li imate saznanja da je na pilota Montenegro airlinesa, koji je upravljao jednim od ta dva aviona i čijom spretnošću je nesreća sprečena vršen pritisak da o incidentu ne obaveštava Eurokontrolu u Brisleu?
       3. Da li je Kontrola letenja povodom ovog slučaja dobila dopis Eurokontrole iz Brisela sa spiskom upozorenja?
       4. Da li je istina da ste smenili 37 kontrolora koji su na ta mesta dovedeni u vreme mandata Rovčanina od 2015. do kraja 2017. godine?
       5. Da li ste sproveli istragu i utvrdili kako su ti kontrolori dobili licence, pošto štampa navodi da su do licenca došli na nezakonit način, i da nisu stručno osposobljeni za obavljanje ovog vrlo odgovornog posla od koga zavise životi desetina hiljada ljudi koji dnevno preleću Srbiju?
       6. Kako je moguće da su se na tako odgovorne pozicije dovodili nekvalifikovani ljudi za koje se tvrdi da im je jedina referenca bila blikost sa bivšim direktorom Rovčaninom?
       Da li je istina da ste smenili direktora Vlatka Jovanovicu zato sto je po nalogu Rovcanina omogućio nekvalifikovanim ljudima da postanu kontrolori letenja?
       7. Da li ćete i kada sprovesti dubinsku istragu i utvrditi tačan broj falš stečenih licenci za kontrolore letenja i hoćete li podneti krivičnu prijavu protiv odgovornih lica?
       8. Postoje li pisani tragovi koliko košta školovanje jednog kontrolora letenja?
       9. Po kojim stručnim kriterijumima se pravi selekcija upisnika za posao kontrolora letenja?
       10. Koja je procedra školovanja i ko izdaje licnecu?
       11.
       Da li je tačno da većina od 37 spornih kontrolora nije čak položila ni test engleskog jezika?
       12.
       Da li je tačno da Rovčanin i dalje prima platu blizu 10.000 evra kao savetnik i ako je uslov za penziju stekao još u maju 2018. i zašto Vi kao novi direktor taj ugovor niste raskinuli?
       13.
       Kakve mogu biti posledice po srpsku Kontrou letenja, ako se utvrde propusti u stručnosti kadrova?
      
       * * * * * * * * * *
      
       Odgovor direktora SMATSA
      
       (Serbia and Montenegro Air Traffic Services SMATSA – Kontrola letenja Srbije i Crne Gore) Predraga Jovanovića:
       “Poštovani,
       Želim da istaknem da su bezbednosni standardi koje primenjuje SMATSA izuzetno visoki.
       Na primer, ukoliko je propisano minimalno razdvajanje vazduhoplova pet nautičkih milja, odnosno devet kilometara, i dođe do narušavanja za 100 metara, što ne ugrožava bezbednost, SMATSA taj događaj tretira kao događaj od značaja za bezbednost vazdušnog saobrac´aja i obrađuje ga na način koji je propisan u procedurama sistema za upravljanje bezbednošću. Svrha obrade događaja je definisanje korektivnih mera i preporuka u cilju smanjenja verovatnoće pojave ovakvih događaja na najmanju moguću meru.
       U Evropi se godišnje dogodi oko 2.500 slučajeva narušavanja normi razdvajanja vazduhoplova, bilo greškom kontrolora letenja, bilo greškom posade vazduhoplova.
       Prema evropskim standardima, prihvatljiv nivo bezbednost za ovu vrstu događaja je tri događaja na 100.000 letova.
       U prostoru nadležnosti SMATSA desio se jedan takav događaj na 400.000 letova koji su obavljeni ove godine.
       Dana 24.06.2018. godine u 09:03 u zoni aerodroma “Nikola Tesla” došlo je do narušavanja normi razdvajanja između aviona Montenegro airlines na liniji Tivat-Beograd, koji je bio u fazi završnog prilaženja i sletanja i aviona Piper PA-28 koji je u blizini aerodroma izbacivao vakcine protiv besnila.
       Utvrđeno je da je do približavanja došlo usled propusta kontrolora letenja koji nije obavestio posade o ostalom saobraćaju u blizini i nije udaljio avion Piper PA-28 na bezbedno rastojanje od prilazne ravni u kojoj je bio avion Montenegro airlines.
       Avioni nisu bili na liniji sudara te nije preduzet manevar izbegavanja, tako da je avion Montenegro airlines nastavio sletanje.
       U skladu sa propisima i SMATSA sistemom za upravljanje bezbednošću, događaj je prijavljen Direktoratu civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije.
       SMATSA je udaljila kontrolora letenja sa posla i ponudila mu pomoć psihologa, kao što predviđa procedura za upravljanje stresom.
       Nakon razgovora sa službom za ljudske resurse, kontrolor je upućen na vanrednu proveru zdravstvenih sposobnosti.
       Događaj obrađuje sektor za bezbednost i kvalitet SMATSA.
       Nakon izrade konačnog izveštaja o događaju biće preduzete i druge korektivne mere, u cilju sprečavanja ponovne pojave ovakvih događaja.
       Direktorat civilnog vazduhoplovstva obavio je inspekcijski nadzor, suspendovao dozvolu kontrolora letenja i naredio vanrednu proveru stručnosti.
       To su mere koje se u ovakvim slucajevima primenjuju od strane SMATSA i od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva.
       Pored toga, ja sam, zbog ovog slučaja, i zbog nekih prethodnih propusta koji nisu imali neposredni uticaj na bezbednost, smenio direktora nadležne organizacione jedinice.
       Povodom navoda nekih medija da su u kontroli letenja zaposleni neadekvatni kadrovi podsećam da svaki kontrolor na operativnom radnom mestu poseduje važec´u dozvolu koju izdaje Direktorat civilnog vazduhoplovstva .
       Kandidati za kontrolore letenja treba da imaju najmanje srednju stručnu spremu, znanje engleskog jezika, da uspešno polože ulazni test i uspešno završe proveru zdravstvenih sposobnosti.
       Teorijska i praktična obuka se vrši u skladu sa evropskim standardima. Nakon uspešno završene obuke, polaže se ispit pred ispitivačima koje je ovlastio Direktorat civilnog vazduhoplovstva.
       SMATSA neprestano radi na unapređenju procesa rada. Iskustva iz događaja poput ovog od 24. juna, ugrađuju se u obuku kontrolora letenja. Kontrolori letenja svake godine prolaze obuku osveženja znanja iz stručnih predmeta i vazduhoplovnog engleskog.
       Svakih 28 dana svaki kontrolor letenja se informiše o izmenama u procedurama.
       Događaj od 24. juna ne bi trebalo da baci senku na rad kontrolora letenja i pripadnika drugih operativnih sluzbi koji su u potpunosti kompetentni za obavljanje poslova za koje su ovlašćeni i koji upravo odrađuju jednu vrlo zahtevnu letnju sezonu.
       Ova sezona je potukla sve dosadašnje rekorde. Prvi put ikada imali smo više od 3.000 aviona u toku dana i više od 221 aviona u jednom satu. Očekuju nas još dva naporna vikenda koji mogu da donesu nove rekorde.
       Srdačno vas pozdravljam i želim svaki uspeh u radu.
       Predrag Jovanović
      
       * * * * * * * * * *
      
       Izvor “Svedoka” iz Kontrole letenja, ali i sagovornik iz Direktorata za civilno vazuhoplovstvo tvrde da jedan od motiva pokretanja ovakve priče može da bude i cilj crnogorskog dela da se osamostali, odnosno da se odvoji od Srbije i ako u SMATSI učestvuje samo sa osam odsto, dok 92 odsto pripada Srbiji, te da je s te strane ovaj ne baš rizičan incident podignut na tako “visok nivo i to posle mesec i po dana objavljen u medijima”.
       “To je odličan povod, a šta će posle svega ovoga uslediti videćemo tek. Sve liči na to da je nekom, i to u samom vrhu, stalo da potpuno uruši srpsko vazduhoplovstvo. Rovčanin i aktuelni direktor Jovanović, koji takođe nije istaknuti poznavalac vazduhoplovstva, ali je bar saobraćajni inženjer, kao da su dovedeni s jednim jedinim ciljem - da se što više unizi, nekada na daleko čuveno, srpsko vazduhoplovstvo i njegovi kadrovi.
       Zanimljivo je, da je takođe na mesto direktora Direktorata za civilno vazduhoplovstvo postavljena žena koja je pravnik po stuci, koja čak nije ni učestvovala na regularnom konkursu za to mesto, Mirjana Cizmarov. Gospođa Cizmarov nema ni jednu reference koja je kandiduje na to mesto, osim jedne i jedino najvažnije izgleda, a to je da je drugarica i nekadašnji partijski saborac, dok su obe bile u G 17 plus, ministarke Zorane Mihajlović”, zaključuje izvor “Svedoka”.












































































          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Designed by Ivan Markovic - XENOX