SVEDOK Internet



Broj 1202.

Poseta
5843640

Zemlje koje (ni)su priznale „Republiku Kosovo“

Biju nas a ne daju nam da se branimo

Mefisto i Marionete

„Neznanje privilegija moćnih“

Svedok 1200


          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Posle Rumunije i Bugarske, Sjedinjene države ponovo lansiraju program „Radio Slobodna Evropa“ i za Mađarsku
Američki kongres iza leđa Trampa ruši Viktora Orbana
Piše: Šandor Gera

       O Mađarskoj se u svetskim medijima u poslednje vreme najviše piše u negativnom svetlu, zbog izjava i poteza koje vuče premijer Viktor Orban. Za evrofile, Orban je neprijatelj, neka vrsta malog evropskog Putina koji promoviše svoj koncept „iliberalne demokratije“ nasuprot do sada dominantnim evropskim i severnoatlantskim vrednostima. Za većinu Mađara, kako pokazuju ankete i izborni rezultati, on je simbol stabilne ruke koja uvodi red u državi. Pošto je iz Budimpešte oterao svog nekadašnjeg patrona Džordža Soroša i njegov Centralnoevropski univerzitet (CEU), Orban je postao redovna meta atlantista i evrofila sa obe strane Velike bare. Kako bi mu se suprotstavili na medijskom planu, gde je Orban uspeo da monopoliše svu medijsku moć, iz Sjedinjenih američkih država stiže najava o otvaranju redakcije Radija Slobodna Evropa na mađarskom jeziku.
       „Radio Slobodna Evropa“ je osnovan 1949. kako bi se suprotstavila sovjetskoj propagandi u zemljama Istočnog bloka, a glavni izvor finansija je američka federalna vlada. Redakcija Radija Slobodna Evropa za Mađarsku ukinuta je 1993. godine. Dvadeset i šest godina kasnije, na pomolu je njeno ponovno otvaranje. Da bi do toga došlo, potrebno je odobrenje Kongresa SAD i to bi moglo da se desi tokom septembra.
       „Uradili smo svoj domaći, znamo da za ovako nešto postoji široka podrška i spremamo se da idemo dalje“, kazao je direktor Radio Slobodna Evropa, Džon Lansing. On je naveo da bi inicijalni budžet redakcije za Mađarsku iznosio do 750.000 dolara i da bi otvorili kancelariju u Mađarskoj. Lansing očekuje da redakcija bude otvorena u maju 2020. a da do septembra naredne godine bude u punom zamahu.
       Prema pisanju „Njujork Tajmsa“, Dejvid Kornštajn, američki ambasador u Budimpešti – inače, bivši trgovac nakitom i bliski prijatelj Donalda Trampa – nastojao je da ublaži priču o otvaranju redakcije Radija Slobodna Evropa, i da umanji njihov uticaj. On je u privatnom razgovoru sa čelnicima RSE tražio garancije da se ova medijska kuća neće fokusirati na negativne priče o mađarskoj vladi ili na istraživačko novinarstvo, i da se neće mešati u njegov rad kao ambasadora.
       Kada je „Njujork Tajms“ upitao Lansinga da prokomentariše ovaj susret, on je samo rekao da je „nelegalno za zvaničnike SAD da se mešaju u našu uređivačku nezavisnost“. Ambasador Kornštajn je izjavio: „U principu mi ne komentarišemo privatne razgovore. Imajući to uvidu, ostajem posvećen i dan danas kao i kada sam govorio pred Senatom, da sam kao ambasador posvećen promocij američkih i demokratskih vrednosti, uključujući i slobodu govora i slobodu štampe“.
       Povratak Radija Slobodna Evropa u Mađarsku u Budimpešti je ispraćen sa podozrenjem u krugovima bliskim vlasti. Viktor Orban ima dobre privatne odnose sa Donaldom Trampom, što je potvršeno i prilikom nedavne posete mađarskog premijera Vašingtonu gde su se dvojica lidera sreli.
       Od dolaska na vlast 2010. godine Viktor Orban je postepeno uveo takozvanu „neliberalnu državu“, odnosno mehanizam koji u prvi red stavlja zaštitu mađarskog nacionalnog identiteta i kulture, kao i mađarskih nacionalnih prava i ekonomskih interesa, iznad ljudskih i manjinskih prava. Tako se on oštro suprotstavio primanju migranata iz muslimanskih zemalja, podigavši ogradu na granici sa Srbijom i ustvrdivši da je Mađarska odbrambeni bedem „hrišćanske Evrope“. Tokom proteklih godina uveo je ustavne promene koje su dovele do izmene izbornog zakona i umanjile samostalnost sudstva od izvršne vlasti.
       Orbana optužuju da je svojim saveznicima omogućio da imaju apsolutnu kontrolu nad medijima u Mađarskoj, te da su oni stvorili pro-vladinu medijsku grupaciju koja samo širi stavove koji su protiv opozicije i migranata, a u prilog Orbanu.
       Prošle godine Orban je iz Mađarske proterao i svog nekadašnjeg sponzora, Džordža Soroša, koji je bio prinuđen da svoj Centralnoevropski univerzitet preseli u Austriju pošto im je oduzeta licenca u Budimpešti. Uopšte, organizacije civilnog društva u Mađarskoj danas smatraju se državnim i nacionalnim neprijateljima.
       Uz dobre odnose sa Trampom, Viktor Orban ima i odlične odnose sa Rusijom i Kinom a Mađarska je članica Evropske unije koja je najdalje otišla u ekonomskom približavanju s Kinom. Štaviše, Orbana opozicija i novinari optužuju da medijski sistem u zemlji pravi po uzoru na model koji promoviše Kremlj preko „Sputnjika“ i televizije „RT“. Štaviše, u mađarskoj štampi su se pojavili napisi koji govore da su medijski saveznici Viktora Orbana uložili novac u medijske projekte u Britaniji, Rumuniji, Sloveniji i Severnoj Makedoniji.
       Ove godine Radio Slobodna Evropa pokrenut je ponovo i u Rumuniji i Bugarskoj za koje SAD sve više strahuju da mogu potpasti pod ruski uticaj. Redakcije za zemlje bivše Jugoslavije nikada nisu prestajle da postoje. Najava otvaranja redakcije u Mađarskoj pokazuje da su neki u SAD i te kako zabrinuti da Orban ne postane toliko jak da može da počne da pravi veće probleme i da se više približi Putinu.






















































































          Redakcija Pretplata Marketing Tekstovi tekst Iz starih brojeva Mali oglasi

Designed by Ivan Markovic - XENOX